I podnikání může ovlivňovat náhoda

Řada úspěšných projektů se musí vyloženě vydřít, některé ale hodně ovlivní štěstí a náhoda. Za svou profesní kariéru a celoživotní podnikání jsem si prošel všemi variantami. A procházím jimi stále i při svých současných aktivitách. Mnohokrát se mi podařilo získat zakázku nebo uzavřít obchod tím, že jsem byl ve správnou chvíli na správném místě. A že jsem věděl a zažil. Naučené poučky a řada titulů kolem jména nejsou nikdy zárukou úspěchu.

Nepodceňujte příležitosti potkat se s novými lidmi

Nedávno jsem si domluvil schůzku s novým klientem. Začal s podnikáním jako kdysi já, jeden člověk (on) = celý byznys. Firma začala hodně fungovat a rychle se rozrůstala. Potkal jsem se s ním vlastně náhodou – byl to známý jednoho mého dlouholetého klienta. Ten si vážil mé práce, zároveň chtěl pomoci svému známému, a proto nás oba pozval na společenskou večeři.

Skutečně příběh ze života

Oběma nám to připravil jako překvapení. Nový klient byl velmi podezíravý a nechtěl nikoho do firemních informací pustit. Zpětně to naprosto chápu, jsem taky takový. Proto lišák hostitel naše seznámení oznámil jen jako společenskou večeři. No a tak jsem se k tomu i stavěl, žádná předchozí příprava, zjišťování informací a podkladů, jak bych to dělal na obchodní schůzku.

Hostitel mě znal a hodně sázel na to, že i při společenské večeři se snažím více poslouchat a méně mluvit.

Sledoval jsem hostitele i klienta a úplně přirozeně, jak mám ve zvyku, jsem ho díky své „profesionální deformaci“ odhadoval. Ten člověk mě hodně zajímal.

Prostě jsme si sedli…i o to v podnikání jde

Hostitel nechal proudit konverzaci, otevřená přátelská témata, povídání z branže….a stalo se očekávané, nový klient povídá: „My pořád žvaníme, Klein jen poslouchá. O mně ví vše a já o něm nic.“

Zajímaví lidé, zajímavé příběhy a zajímavé podnikatelské prostředí mě baví. Toho člověka jsem si stihl během večeře „načíst“ a velmi snadno jsem s ním našel stejnou komunikační vlnu. Netlačil jsem, jen poznámkami a vtípky korigoval debatu.

Přirozeně a nenuceně

Diskuze se pomalu dostala k tématu problémů, jaké ho současně v jeho podnikání trápí.

Nepopisoval nic nového, mám podobné zkušenosti. Situace, které jsem prožil, prošel jimi a něco si z nich odnesl. Něco, co teď mohu a umím předávat dál.

Problémy bývají často podobné. Rozjel firmu sám, poměrně rychle expandoval a nabíral zaměstnance. Stěžoval si, že toho má hodně a nedokáže vše uhlídat. Najal si ředitele, ale ten to dělá jinak, než on si představuje apod. Jednoduše přerod mikro firmy na firmu větší.

Dal jsem mu pár otázek a na svých zkušenostech popsal, jak jsem to řešil já.

Stal se mým klientem.

 

Náhody jsou dobrá věc, ale to, co mu teď v byznysu pomáhá, jsou moje zkušenosti a snaha hledat řešení jakéhokoli problému.

Třeba bych mohl být přínosem i pro vás. Budu rád, když mě oslovíte a popovídáme si o tom.

 KONTAKTUJTE MĚ

Čtěte další příběhy Z PRAXE

Sledujte Pavel Klein: Podstata podnikání je stále stejná